Kesäretki 8.7.2023

03.04.2023

Kiinnostaisiko sinua kadonneen Väyrysen etsintä?

Nyt siihen olisi mahdollisuus lauantaina 8.7.2023. SGS ry järjestää jäsenilleen tutustumiskierroksen Tampereen kivikerhon hiomoon, Eräjärven kivimuseoon sekä päivän päätteksi jalkaudumme kenttägemmologeiksi Eräjärven Viitaniemen vanhalle kaivosalueelle.

Päivän agendana on tuoda käytännössä kuva ”mine to market” prosessin alkupäästä Suomen olosuhteissa. Gemmologin työ ei ole kenttäolosuhteissa refraktometrin lukujen tutkimista ja esiintymät eivät useinkaan ole jalokivilaatuista materiaalia.

Ohjelma lyhyesti ensin raakakiven jalostusta ja sitten katsomme mitä voimme kaivokselta löytää ja lopuksi menemme etsimään niitä Väyrysiä ja muita jalompia kiviä.

”Viitaniemen louhoksen kivilaji kuuluu karkearakeisiin pegmatiitteihin, tämän vuoksi harvinaisten mineraalien ja jalokiviluokkaisen topaasin ja turmaliinin (pegmatiiteille tyypillisiä mineraaleja) esiintyminen on alueella poikkeuksellisen runsasta. Louhoksesta on laskettu löytyneen yhteensä 97 eri mineraalia, enemmän kuin yhdestäkään muusta pegmatiittilouhoksesta Suomesta (lähde Wikipedia).”

Retki toteutetaan osana diplomikurssia ja opiskelijoile tämä retki kuuluu opinto-ohjelmaan, joten annamme heille etuajo-oikeuden hiomolla ja museossa. Eli jos olet käynyt aiemmin hiomolla voit saapua kello 10.30 mennessä, jotta ehdit Eräjärvelle lähtevään linja-autoon. Bussia odotellessa voimme juoda kupposet kahvia, jota Tampereen kivikerhon puheenjohtaja Liisa Hertell meille lupasi järjestää Liikumme kaikki yhteiskuljetuksella päivän.
Kellonaika:
 9.15 Kokoontuminen Tampereen kivikerhon pihalla:
Hepolamminkatu 26, Hervanta Tampere.
9.30-10.30 Tutustuminen hiomon työhön ja laitteisiin: pajaisäntä Jukka Lehtinen
10.45 Bussi lähtee kohti Eräjärveä.
n. 12.00-13.30 Tutustuminen Eräjärven kivimuseossa näyttelyn mineraaleihin. Tarmo Gröngvist, FGA.
n. 14.00 suuntaamme kohti vanhaa kaivosaluetta.
n. 15.00-17.00 Vapaata kivien kaivelua ja makkaran paistoa.
n. 17.00-18.00 paluu Tampereelle.

Alustavasti on ajateltu päivän päättyvän paluukuljetuksella kivikerhon pihaan kello 18.00.
Aikataulu on suuntaa-antava, kuljetuksella on tuntiveloitus lisäajasta.
Sovimme asiasta yhdessä paikan päällä innostuksesta ja kelistä riippuen.
Viimeiset innokkaat ”kiveen kiinni kasvaneet koputtelijat sekä muut montun pohjalle jumiutuneet” avustamme, kannamme, autoon…

Varustus: Omat eväät, kaikkien kelien ulkoiluvarustus, varoiksi kumisaappaat, kaivuuväline, kivivasara, vesi+sumutinpullo, oman mieltymyksen mukaan retkijakkara ja ennen kaikkea iloinen seikkailumieli matkaan mukaan.

Tämä retkipäivä on siis sinulle, jota reipas ulkoilu, mukava seura ja kivien kaivelu kiinnostaa.

Paikkoja on rajoitetusti, ilmoittaudu siis nopeasti.

SGS ry jäsenhinta: 25 € ja diplomikurssin oppilaat 0 €.

Sitova ilmoittautuminen ja tiedustelut sihteerille, hannamari.ruohomäki@gmail.com

Matkaan mukaan otamme maksujärjestyksessä.

Tervetuloa mukaan!

Julkaistu kategoriaan: Uutiset