Granaatti-ilta 24.10.2019

23.09.2019

Tule tutustumaan granaattien kiehtovaan maailmaan David Pembertonin kertomana Gemmoseuran kivi-illassa.
Mukana kohtalaisesti näytteitä, mutta tuo mukanasi myös omia näytteitä ja tutkitaan kiviä yhdessä!

Granaatti-ilta pidetään seuran jäsenille kelloseppäliiton tiloissa.

Tervetuloa!

Tuhansia vuosia sitten punaiset granaattikaulaketjut koristivat Egyptin faaraoiden kauloja ja muinaisessa Roomassa granaattisinettisormuksella suljettiin tärkeät asiakirjat. Vuosisatoja myöhemmin, roomalaisen oppineen Pliniuksen mukaan (23–79 jKr.) punaiset granaatit olivat eniten myytyjä jalokiviä. Keskiajalla (noin 475 – 1450 jKr.) papit ja aateliset suosivat punaista granaattia.

Punaisen granaatin saatavuus lisääntyi löydettäessä kuuluisat Böömin granaattiesiintymät Keski-Euroopassa noin 1500. Tästä lähteestä tuli ydin alueellisesta granaattikoruteollisuudesta, joka saavutti huippunsa 1800-luvun lopulla.

Punaisilla granaateilla on pitkä historia, mutta nykyaikaiset jalokiviostajat voivat valita rikkaasta granaattivärivalikoimasta: vihreitä, oransseja, vaaleanpunaisia, purppurapunaisia ja jopa sinisiä.

Julkaistu kategoriaan: Uutiset