Kysy Gemmologilta

12.10.2016

Kysymys: Markkinoilla näytetään tarjoavan uutta monissa väreissä säihkyvää jalokiveä nimellä ”Mystic Topaz”. Millaisesta kivestä on kysymys, onko se aito vai synteettinen jalokivi?

Vastaus: ”Mystic topaz” tai ”Rainbow topaz” (mystinen topaasi tai sateenkaaritopaasi) nimellä kaupataan etenkin Pohjois-Amerikassa tavallisesta värittömästä topaasista pinnoittamalla saatua etenkin vihreän ja violetin värin sävyissä välkehtivää kiveä.

Väri vaihtelee viistehiotun kiven katselukulmasta riippuen. Kyse on siis tyypillisesti aidosta värittömästä topaasista, joka on pinnoitettu muutaman sadan nanometrin paksuisella metalli- tai metallioksidikerroksella. Kivi on varsin erikoisen ja kiehtovankin näköinen, mutta valitettavasti väri ei ole pysyvä, vaan katoaa vähitellen kiven pinnan naarmuuntuessa ja pinnoitteen kuluessa.

Vastaavasti kaupataan pinnoitettua ja lämpökäsiteltyä loistavan pinkin väristä topaasia nimellä ”Caribbean Topaz” eli Karibian topaasi. Tällaiset ohuet pinnoitteet saadaan viistehiotun kiven pintaan tyypillisesti jollain kaasufaasipinnoitusmenetelmällä. Näissä tapauksissa kiven väri syntyy siis lähinnä erilaisista pinnoitteen aiheuttamista valon suodatus, heijastus- ja interferenssi-ilmiöistä.

Näiden metallikerroksella pinnoitettujen topaasien lisäksi markkinoilla on helposti irtoavalla värillä pintavärjättyjä pinkkejä tai keltaisia topaaseja, näissä väri on tyypillisesti lisätty viistehiotun kiven alaosaan, joten käsittelyn saattaa havaita erilaisena värisävynä katsottaessa kiveä taulun tai alaosan läpi. Tällainen pintavärjäys saattaa paljastua hankaamalla kiveä alkoholiin kastetulla valkoisella kankaalla.

Hieman pysyvämpi uusi topaasien värjäysmenetelmä perustuu pintadiffuusioon, siinä viistehiottu kivi kuumennetaan siirtymäalkuaineita (tyypillisesti koboltti, kupari tai rauta) sisältävän jauheen kanssa. Näin pääsevät väriä aiheuttavat metallit jauheesta siirtymään (diffundoitumaan) jalokiven pintaan. Tyypillisiä näin saatuja topaasin värejä ovat sinivihreä, sininen, vihreä ja keltainen.

Muita kauppanimiä erilaisille pinnoitetuille kiville ovat muun muassa seuraavat: ”Tavallite” sateenkaaren väreissä loistavalle pinnoitetulle kuutiolliselle zirkonialle, ”Aqua-Aura” ohuella kultapinnoitteella siniseksi saadulle kvartsille ja vanhimpana ”Rhinestone” alaviisteiltään metallikerroksella peiliksi saadulle viistehiotulle lasille tai vuorikiteelle.

Eri tavoin pinnoitettuja tai värjättyjä kiviä valmistetaan maailmalla suuria määriä, tämän todistaa jo se, että lähinnä topaasin pinnoittamiseen tai värjäämiseen liittyvistä tekniikoista löytyy kirjallisuudesta helposti yli kaksikymmentä patenttia.

Internetin avulla on nykyään todella helppo tilata kiviä eri maailman kolkista ja yllämainitut termit ovat erittäin yleisiä useilla kiviä ja koruja myyvillä kansainvälisillä nettikaupoilla, näin uusilla käsittelyillä käsitellyt kivet päätyvät helposti Suomenkin markkinoille. Taas kerran haluan painottaa, että luottamus toimittajaketjuun sekä jalokiviasiantuntijoiden hyödyntäminen ovat ainoita keinoja, millä kuluttaja tai kultaseppäkään voi varmistua siitä, että ostamansa kivi on todella sitä mistä on maksanut. Moni yllämainituista kivistä sopii mielestäni laadultaan ja värin pysyvyydeltään käytettäväksi lähinnä pääsiäismunasormuksissa.

Gemmologisen Seuran työryhmä/Kimmo Aura, F.G.A.

mystictopaz
Mystic-Topaasi