Kysy Gemmologilta

10.10.2016

Kysymys: Kuka saa virallisesti arvioida jalokiviä Suomessa?

Vastaus: Suomessa ei tiettävästi ole varsinaisesti virallista tavarantarkastajaa, joka arvioisi jalokiviä, mutta käytännöksi on muodostunut, että jalokivien arviointia tekevältä henkilöltä vaaditaan joku kansainvälisesti tunnetuista gemmologin tutkinnoista ja asianmukaiset laitteet luotettavan arvion tekemiseen.

Ohessa esimerkkejä joistakin kansainvälisistä tutkinnoista:
FGA, Fellow of the Gemmological Association of Great Britain
GG, Graduate Gemologist. Awarded by the Gemological Institute of America
AG (CIG), Accredited Gemmologist. Awarded by the Canadian Institute of Gemmology
FCGmA, Fellow of the Canadian Gemmological Association
FGAA, Fellow of the Gemmological Association of Australia
AG, Accredited gemmologist by Asian Institute of Gemmological Sciences (Thailand)
FGG, Fellow of the German Gemmological Association

Suomessa gemmologikoulutusta järjestää Suomen Gemmologinen Seura ry (SGS). Seurassa on jäseniä tällä hetkellä n. 180 henkeä. Noin puolet seuran jäsenkunnasta on tutkijajäseniä, joilta vaaditaan kansainvälisesti hyväksytty tutkinto ja loput alasta kiinostuneita harrastajajäseniä. Suomessa koulutetaan Englannin Gemmologisen seuran vaatimuksien mukaisia F.G.A. diplomigemmologeja.

Seuraava gemmologin (F.G.A.) tutkintoon tähtäävä SGS:n järjestämä kurssi alkaa syys-lokakuussa 2007. Kurssista kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä kurssin johtajaan Alf Larssoniin tai seuran puheenjohtajaan Kimmo Auraan www.gemmoseura.net). Gemmologikoulutuksesta oli myös kattava artikkeli edellisessä Kello ja Kulta- lehdessä. Arvioita jalokivistä tekevät Suomessa siis yksityiset gemmologit ja erityisesti Suomen Jakokivilaboratorio. On myös mahdollista lähettää jalokivi ulkomaisen laboratorion arvioitavaksi, tämä tulee kuitenkin kyseeseen vain erittäin arvokkaille kiville, sillä kustannukset saattavat tällöin nousta kovin suuriksi.

Suomen Gemmologisen Seuran työryhmä / Kimmo Aura F.G.A, Alf Larsson F.G.A

Julkaistu kategoriaan: Artikkelit