Kysy Gemmologilta

10.10.2016

Kysymys: Edellisessä numerossa mainittiin että timanttitesteri paljastaa kuutiollisen zirkonian. Olen kuullut että on olemassa jäljitelmiä jotka antavat saman tuloksen tällä laitteella kuin timantti.

Vastaus: Timantin lämmönjohtokyky on omaa luokkaansa verrattuna sen tavanomaisimpiin jäljitelmiin kuten YAG, GGG, korundi, synt, spinelli, kuutiollinen zirkonia jne. Näiden kohdalla testeri siis toimii hyvin.

1990-luvun lopulla markkinoille ilmestyi kuitenkin uusi timantin jäljitelmä nimeltä moissaniitti.

Hämmennystä aiheutti se seikka että se tavallisilla lämmönjohtokykyyn perustuvilla timanttiestereillä se antoi saman tuloksen kuin timantti. Osto-ja myyntiliikkeissä sekä panttilainaamoissa tästä tuli aluksi pieni riesa. Nopeasti opittiin kuitenkin kiven tunnistaminen. Ominaista moissaniitille on voimakas tuli verrattuna timanttiin, mutta helpoin tapa tunnistaa moissaniitti on sen kahtaistaiton ansiosta pelkällä luupilla. Yläperusviisteiden kautta tarkasteltuna pohjaviisteet kahdentuvat kuten esim. peridootissa.

Tärkeintä alamme liikkeissä on kuitenkin huomioida seuraavaa. Arviointitöitä tai korjaustöitä vastaanotettaessa ei pidä koskaan sortua tunnistustyöhön.

On järkevää työn vastaanottolomakkeeseen kirjoittaa esim. ”Kultasormus 18 K(jos leima löytyy), jossa väritön läpinäkyvä kivi kokoon 17,5”. On ollut tapauksia jossa liike on joutunut korvausvelvolliseksi kun myyjä on kirjoittanut ”18K:n timanttisormus” vaikka kyseessä on ollut timantin jäljitelmä.

Samaa neuvoa tulisi noudattaa värikivien kohdalla.

Suomen Gemmologisen Seuran työryhmä/ Alf Larsson

Julkaistu kategoriaan: Artikkelit